NIEUWS

Nieuws2023-07-05T09:28:38+00:00

Btw-aangifte niet of laattijdig indienen bij ondernemingen en zelfstandigen

20 december 2022|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , , |

Ondernemingen en zelfstandigen die hun btw-aangifte niet of laattijdig indienen, krijgen vanaf 2024 een voorstel van vervangende aangifte. Daardoor zullen ze meer belastingen betalen, want de fiscus baseert zich op het hoogste verschuldigde bedrag aan belastingen in de voorgaande twaalf maanden.

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft in de ministerraad groen licht gekregen voor het project dat de federale overheidsdienst Financiën heeft uitgewerkt, om de btw-ketting te optimaliseren en te digitaliseren.

De regering moet maatregelen nemen ‘om de btw-kloof tussen wat de overheid zou moeten ontvangen en wat ze werkelijk int, te verkleinen. Op die manier verhogen we de belastingontvangsten zonder te raken aan de belastingen zelf’. Die btw-kloof is het resultaat van een mank lopende afhandeling van de btw-aangiften. Die gebeurt nu nog handmatig en door verschillende diensten. Als gevolg loopt België elk jaar 4,44 miljard euro, of meer dan 12 procent van de btw-inkomsten, mis. De btw-inkomsten zijn goed voor 26 procent van de fiscale inkomsten.

Het wetsontwerp van Van Peteghem wil daarin verandering brengen door werk te maken van de automatisering van de inningsprocessen. Een nieuwe ‘provisierekening btw’ moet het voor de belastingplichtige makkelijker maken zijn btw-krediet te beheren, en sneller zijn btw-tegoeden terug te krijgen.

Tegelijk worden belastingplichtigen die hun aangiften niet of niet tijdig indienen gesanctioneerd. Ze krijgen automatisch een voorstel van vervangende aangifte, gebaseerd op het hoogste verschuldigde bedrag aan belasting in de periodieke btw-aangiften van de voorgaande twaalf maanden, met een minimum van 2.100 euro. Ze krijgen een maand om te reageren op het voorstel van vervangende aangifte door alsnog een periodieke btw-aangifte in te dienen. Er volgt dan alleen een boete voor laattijdige indiening.

Energiecrisis: algemeen betaaluitstel voor de betaling van de belasting

25 november 2022|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , , |

Energiecrisis: algemeen betaaluitstel voor de betaling van de personenbelasting, de vennootschapsbelasting, de belasting niet-inwoners en de rechtspersonenbelasting (aanslagjaar 2022)

De federale regering heeft maatregelen genomen om burgers en bedrijven te ondersteunen in deze moeilijke tijden van energiecrisis. Eén maatregel omvat een algemeen betaaluitstel voor alle betalingen voor het aanslagjaar 2022 in:

  • de personenbelasting
  • de vennootschapsbelasting
  • de belasting niet-inwoners
  • de rechtspersonenbelasting

FOD Financiën verlengt de standaard betaaltermijn van 2 naar 4 maanden voor alle aanslagbiljetten met aanslagjaar 2022 (voor de uitvoerbaarverklaringen tot en met 31 oktober 2023).

  • Voor de aanslagbiljetten personenbelasting en belasting niet-inwoners (aanslagjaar 2022) met verzending vanaf 14 november 2022:
    De aangepaste betaaldatum staat al vermeld in het blauwe kader. Die datum is dus 4 maanden na de verzenddatum van het aanslagbiljet.
  • Voor de aanslagbiljetten personenbelasting en belasting niet-inwoners (aanslagjaar 2022) met verzending vóór 14 november 2022:
    De betaaldatum vermeldt nog de gebruikelijke betaaltermijn van 2 maanden (in plaats van 4 maanden). Hoewel die extra betaaltermijn van 4 maanden dus niet op het aanslagbiljet staat, geldt dat uitstel ook voor die gevallen. U hoeft niets te doen om dat uitstel te verkrijgen.
  • Voor de aanslagbiljetten vennootschapsbelasting (aanslagjaar 2022) pasten FOD Financiën reeds alle aanslagbiljetten aan, rekening houdend met de extra betaaltermijn van 4 maanden. De datum op uw aanslagbiljet is dus sowieso de correcte.

Hebt u betaalmoeilijkheden? Vraag dan een afbetalingsplan aan via MyMinfin of via een brief aan één van de infocenters van FOD Financiën.

Vermijd intresten op uw belastingen, doe voorafbetalingen

11 oktober 2022|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , |

11 april 2022 | 11 juli 2022 | 10 oktober 2022 | 20 december 2022
Dit zijn de termijnen voor aanslagjaar 2023 als het boekjaar samenvalt met het kalenderjaar.

Let op, het belastingvoordeel van de voorafbetaling daalt bij elke nieuwe termijn. Het is verstandig om vanaf de eerste termijn vooraf te betalen.

Voor vennootschappen:

9,0% op een voorafbetaling vóór 11 april 2022
7,5% op een voorafbetaling vóór 11 juli 2022
6,0% op een voorafbetaling vóór 10 oktober 2022
4,5% op een voorafbetaling vóór 20 december 2022

Voor éénmanszaken:

3,0% op een voorafbetaling vóór 11 april 2022
2,5% op een voorafbetaling vóór 11 juli 2022
2,0% op een voorafbetaling vóór 10 oktober 2022
1,5% op een voorafbetaling vóór 20 december 2022

Als u nog geen voorafbetalingen gedaan heeft moet u vóór 20 december 2022 al 150% van uw geraamde belastingen storten, om de vermeerdering volledig te vermijden. Dit geldt voor zowel de vennootschappen als de éénmanszaken. Het overschot van de voorafbetalingen kan wel teruggevraagd worden.

Kleine vennootschappen en éénmanszaken moeten de eerste drie boekjaren vanaf hun oprichting geen voorafbetalingen doen.

Tip: u kan via een financiering bij de bank 75% van uw geraamde belastingen laten storten in de eerste termijn zodat u meteen het maximaal voordeel geniet. Zo is er een maandelijkse spreiding van uw belastingen en volgen er geen onaangename verrassingen.

6% btw-attest voor renovatie afgeschaft.

6 september 2022|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , |

Vanaf 1 juli 2022 is het niet meer nodig om een attest op te stellen voor renovatiewerken aan private woningen, die in aanmerking komen voor het verlaagd tarief. Het volstaat om deze standaardverklaring op de factuur op te nemen:

Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.

Opgelet voor frauduleuze sms’en die recent de ronde doen!

29 november 2019|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , |

De FOD Financiën waarschuwt voor frauduleuze sms’en die recent de ronde doen. Daarin vraagt men je om een zogezegde schuld aan de FOD Financiën af te lossen.

Ga nooit in op dat soort vragen! De FOD Financiën zal je nooit per sms vragen om een betaling te doen!

Een betaling doen aan de FOD Financiën kan alleen op de volgende manieren:

  • online via MyMinfin
  • via een overschrijving naar een van onze officiële rekeningen met de volgende structuur BEXX 6792 XXXX XXXX
  • in een van onze Infocenters

Wil je nagaan of je een schuld hebt bij de FOD Financiën? Surf naar www.myminfin.be > Mijn betalingen

Artikel uit Facebook FOD Financiën, 21 november 2019, Bron: Facebook pagina FOD Financiën

Studiejaren afkopen in ruil voor meer pensioen?

29 november 2019|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: |

Wacht dan niet te lang met uw aanvraag!

Sinds eind vorig jaar kan iedereen studiejaren afkopen, zodat die meetellen voor uw pensioen. Wie nu 1.530 euro betaalt per succesvol afgerond studiejaar, krijgt in ruil een hoger pensioen, minstens 273 euro bruto per jaar extra. Ambtenaren konden al eerder gratis van zo'n regeling profiteren, maar voor iedereen werd het systeem twee jaar geleden betalend.

“Tot een jaar wachten”
Intussen hebben 22.211 mensen via MyPension een aanvraag ingediend om studiejaren af te kopen. Maar ruim de helft van hen, 11.765 dossiers, wachten nog op antwoord, zo blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Nahima Lanjri opvroeg.

Toen Lanjri aan minister van Pensioenen Bacquelaine vroeg wat er aan de hand was, antwoordde hij dat dit te wijten is aan een aantal factoren: personeelstekort, en het feit dat de administratie afhankelijk is van andere diensten, o.a. voor informatie over de erkenning van diploma’s en de dienstplicht.

De minister zal bekijken welke maatregelen nodig zijn om de procedure te versnellen. Het kan gaan om extra aanwervingen, of tijdelijke verschuivingen, laat zijn woordvoerder weten. Lanjri vindt het niet kunnen dat mensen die een aanvraag indienen of vragen stellen maanden moeten wachten op een antwoord. Ze wil dat mensen binnen de maand een antwoord krijgen.

“Moet u zich haasten?”
Wie een aanvraag heeft lopen, hoeft zich voor alle duidelijkheid geen zorgen te maken. Zij zullen van de huidige voordelen kunnen genieten, onafhankelijk van de vertraging, want enkel de datum van hun aanvraag telt.

Wie nog van de huidige regeling wil profiteren, wacht overigens beter niet te lang met zijn aanvraag. Vanaf 1 december 2020 wordt het namelijk duurder om studiejaren af te kopen. Dan valt het fiscale voordeel weg van 750 euro per studiejaar. En op 1 december van dit jaar wordt het voor ambtenaren al 15 procent duurder, omdat hun voordeel tegenover anderen dan wegvalt dat tijdelijk was ingebouwd.

Artikel uit vrt NWS, Tobias Santens & Denny Baert, 19 oktober 2019, Bron: vrt.be

Go to Top