NIEUWS

Nieuws2023-07-05T09:28:38+00:00

Studiejaren afkopen in ruil voor meer pensioen?

29 november 2019|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: |

Wacht dan niet te lang met uw aanvraag!

Sinds eind vorig jaar kan iedereen studiejaren afkopen, zodat die meetellen voor uw pensioen. Wie nu 1.530 euro betaalt per succesvol afgerond studiejaar, krijgt in ruil een hoger pensioen, minstens 273 euro bruto per jaar extra. Ambtenaren konden al eerder gratis van zo'n regeling profiteren, maar voor iedereen werd het systeem twee jaar geleden betalend.

“Tot een jaar wachten”
Intussen hebben 22.211 mensen via MyPension een aanvraag ingediend om studiejaren af te kopen. Maar ruim de helft van hen, 11.765 dossiers, wachten nog op antwoord, zo blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Nahima Lanjri opvroeg.

Toen Lanjri aan minister van Pensioenen Bacquelaine vroeg wat er aan de hand was, antwoordde hij dat dit te wijten is aan een aantal factoren: personeelstekort, en het feit dat de administratie afhankelijk is van andere diensten, o.a. voor informatie over de erkenning van diploma’s en de dienstplicht.

De minister zal bekijken welke maatregelen nodig zijn om de procedure te versnellen. Het kan gaan om extra aanwervingen, of tijdelijke verschuivingen, laat zijn woordvoerder weten. Lanjri vindt het niet kunnen dat mensen die een aanvraag indienen of vragen stellen maanden moeten wachten op een antwoord. Ze wil dat mensen binnen de maand een antwoord krijgen.

“Moet u zich haasten?”
Wie een aanvraag heeft lopen, hoeft zich voor alle duidelijkheid geen zorgen te maken. Zij zullen van de huidige voordelen kunnen genieten, onafhankelijk van de vertraging, want enkel de datum van hun aanvraag telt.

Wie nog van de huidige regeling wil profiteren, wacht overigens beter niet te lang met zijn aanvraag. Vanaf 1 december 2020 wordt het namelijk duurder om studiejaren af te kopen. Dan valt het fiscale voordeel weg van 750 euro per studiejaar. En op 1 december van dit jaar wordt het voor ambtenaren al 15 procent duurder, omdat hun voordeel tegenover anderen dan wegvalt dat tijdelijk was ingebouwd.

Artikel uit vrt NWS, Tobias Santens & Denny Baert, 19 oktober 2019, Bron: vrt.be

Geen belastingvermindering voor pensioensparen, later ook geen heffing?

31 oktober 2019|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , |

Veel mensen die pensioensparen, doen dat speciaal om van de belastingvermindering te kunnen genieten. Maar wat als u uw pensioensparen niet fiscaal inbrengt? Het belangrijkste voordeel is dan dat u aan het einde van de rit de zogenaamde anticipatieve heffing niet moet betalen. We leggen uit.

Wat u ongetwijfeld al weet: als u voor het pensioensparen een bedrag tot 980 euro stort, hebt u recht op een belastingvermindering van 30% op uw storting. Voor een storting tussen 980 euro en 1.260 euro zakt het fiscale voordeel tot 25%. Een storting van 980 euro levert dus een belastingvermindering van 294 euro op. Wie 1.260 euro stort, moet 315 euro minder belastingen betalen.

Ook handig om te weten: om recht te hebben op die belastingvermindering, doet het er niet toe of u aan pensioensparen doet via een pensioenspaarfonds bij een bank, dan wel een pensioenspaarverzekering bij een verzekeringsmaatschappij. In het eerste geval wordt uw storting belegd in aandelen en obligaties, waardoor uw rendement afhangt van de evolutie van de beurs. Bij een pensioenspaarverzekering hebt u meer zekerheid: u krijgt een gegarandeerde basisrente en bovenop ontvangt u potentieel een winstdeelname.

Tip: Bekijk hier de opbrengsten voor pensioenspaarfondsen en pensioenspaarverzekeringen.

Eindbelasting
Wat veel mensen dan weer niet beseffen: er is een keerzijde aan die belastingvermindering. Wie ze aanvraagt, zelfs al was het maar eenmalig, moet op het einde van de rit belastingen betalen. Die zogenaamde anticipatieve heffing bedraagt 8 procent.

Bij een pensioenspaarfonds wordt ze berekend op een fictieve opbrengst, waarbij ervan wordt uitgegaan dat elke storting 4,75% per jaar heeft opgebracht, ook al is dit in realiteit niet het geval. Voor stortingen die dateren van voor 1992, bedraagt de berekende opbrengst zelfs 6,25%.

Voor een pensioenspaarverzekering is dat anders. Daar wordt rekening gehouden met de gegarandeerde rente. De winstdeelnemingen worden niet meegeteld.

Ben u voor uw 55ste gestart met pensioensparen? Dan wordt de heffing afgehouden op uw 60ste verjaardag. Begon u er later mee, dan krijgt u de afrekening op de tiende verjaardag van uw contract.

Nooit ingebracht = geen heffing
Bovenstaande is dus niet van toepassing op u als u ervoor koos om nooit uw pensioensparen fiscaal in te brengen. U moet dus die anticipatieve heffing niet betalen.

Opgelet: u moet wél nog aan een administratieve verplichting voldoen, namelijk het document 276 C1 (B) aanvragen bij zijn lokaal belastingkantoor en dat voorleggen aan de financiële instelling of verzekeringsmaatschappij.

Artikel uit HLN.be, Johan Van Geyte, 19 september 2019, 08u30, Bron: spaargids.be

Ken je de eBox al?

31 oktober 2019|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: |

Je kan de eBox het best vergelijken met een online brievenbus bij de overheid. Dankzij deze digitale brievenbus kan je als burger officiële documenten van de overheid veilig ontvangen, bewaren en beheren. Elke Belg heeft er één. Je kan je persoonlijke eBox activeren via het portaal www.mye-box.be.

Telkens een nieuw document voor je beschikbaar is, krijg je een melding op het door jou opgegeven e-mailadres. Toegang tot uw eBox is ook mogelijk via private dienstverleners zoals Doccle, TrustO … in een partnership met de overheid.

Benieuwd naar onze nieuwe locatie?

24 juni 2019|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , |

Accountantsbureau Firmin Claes zal op 22 augustus 2019 verhuizen naar Kerkstraat 9, 3545 Halen. Het kantoor zal hierdoor gesloten zijn van 22 augustus 2019 tot en met 25 augustus 2019. Telefonisch proberen wij bereikbaar te zijn.

We hopen je dan ook van harte te mogen verwelkomen tijdens de Voka Open Bedrijvendag 2019 op zondag 6 oktober 2019 van 10.00 tot 17.00 uur.

Voka Open Bedrijvendag 2019

Wijzigingen in de registratiebelasting

17 september 2018|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , , , |

Als u een woning, een appartement of een bouwgrond koopt, dan moet u op de aankoopsom 10% verkooprechten betalen. In sommige gevallen kan dat tarief 5% bedragen.

Wijziging sinds 1 juni 2018

Sinds 1 juni 2018 is de de hervorming van het verkooprecht van kracht. De datum van het sluiten van de koopovereenkomst is hierbij bepalend:

  • Koopovereenkomsten gesloten vóór 1 juni 2018 vallen onder de oude regeling.
    Ook koopovereenkomsten met een opschortende voorwaarde die pas na 1 juni wordt vervuld, vallen onder de oude regeling.
  • Koopovereenkomsten gesloten sinds 1 juni 2018 vallen onder de nieuwe regeling.

Voorwaarden

Het verkooprecht is in principe verschuldigd vanaf het ogenblik dat een (mondelinge) verkoopovereenkomst gesloten is.

Procedure

Diegene die de akte van de verkoop ter registratie aanbiedt, is ook verplicht tot betaling van de rechten en ontvangt daarvoor een aanslagbiljet dat onmiddellijk moet betaald worden.

  • Als een verkoopovereenkomst vóór het opmaken van de notariële akte ter registratie wordt aangeboden, is degene die de akte ter registratie aanbiedt (koper of verkoper) verplicht het verkooprecht onmiddellijk te betalen bij ontvangst van het aanslagbiljet.
  • Als een verkoopovereenkomst vóór het opmaken van de notariële akte niet ter registratie werd aangeboden, wordt het verkooprecht betaald door de notaris, op het moment dat hij hiervoor het aanslagbiljet ontvangt. De notaris rekent de rechten met de koper af bij het verlijden van de notariële verkoopakte (dus vóór de aanbieding ter registratie).

Doorgaans betaalt de koper de registratiebelastingen. De partijen kunnen evenwel overeenkomen dat de verkoper de rechten draagt. Die onderlinge overeenkomst heeft echter geen waarde voor de Vlaamse Belastingdienst. De koper blijft de belastingplichtige.

Bedrag

In het Vlaamse Gewest bedragen de verkooprechten of registratierechten 10% van de aankoopsom. Naargelang de aard van het onroerend goed dat wordt aangekocht (bv. bescheiden woning, enige woning), kan de koper eventueel genieten van gunstmaatregelen:

  • klein beschrijf: Wie een bescheiden woning koopt of bouwt, kan in aanmerking komen voor het verminderde tarief van 5%.
  • abattement en bijabattement:
    • Als u geen andere woning of bouwgrond bezit, moet u geen registratierechten betalen op de eerste 15.000 euro van de aankoopsom (abattement).
    • Als u voor die aankoop een hypothecaire lening aangaat, kunt u een bijkomende vrijstelling (bijabattement) genieten van
      • 10.000 euro als de registratierechten 10% van de aankoopsom bedragen;
      • 20.000 euro als de registratierechten 5% van de aankoopsom bedragen;
      • 66.666,67 euro als de registratierechten 1,5 % van de aankoopsom bedragen
  • meeneembaarheid:
    • Als u verkooprechten op uw oude woning hebt betaald, kunt u die oude rechten aftrekken van de verkooprechten die u op uw nieuwe woning moet betalen.
    • Het is echter niet mogelijk om meeneembaarheid te combineren met abattement en bijabattement. U zult met uw notaris moeten nagaan welke vermindering u het meeste voordeel oplevert.
  • vermindering voor activering van panden (renovatie-abattement): Als u een pand koopt en renoveert, dat maximum vier opeenvolgende jaren is geregistreerd als leegstaand, verwaarloosd, ongeschikt of onbewoonbaar, kunt u een vermindering van verkooprechten krijgen.

Let op, als u een bouwgrond koopt moet u altijd het normale tarief van 10% betalen. Maar u kunt wel een teruggave van 5% krijgen als u later op die grond een bescheiden woning bouwt.

Als u niet akkoord gaat met het bedrag van de geheven rechten, kunt u bezwaar in te dienen. Het gaat hier dan over effectieve fouten in de berekening.

Voor sommige van deze gunstmaatregelen geldt, dat als u op het ogenblik van registratie, nog niet kunt aantonen dat u voldoet aan de voorwaarden, u achteraf, op het ogenblik dat u wel kunt aantonen dat u aan de voorwaarden voldoet, een verzoekschrift tot teruggave kunt indienen. Een verzoekschrift tot teruggave kunt u op dezelfde manier als een bezwaar indienen.

Openbare verkoop

Bij een openbare verkoop zijn de verkooprechten dezelfde (5% of 10%), maar bij een openbare verkoop is het bedrag waarop de verkooprechten geheven worden hoger (bij gewone verkoop is dat de verkooppprijs), omdat er een aantal kosten bijkomen die specifiek zijn voor een openbare verkoop.

 

De vereiste beroepskennis en bedrijfsbeheer

4 januari 2018|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , |

Vanaf 1 januari 2018 wordt de vereiste beroepskennis voor gereglementeerde beroepen afgeschaft. Maar wat wil dit concreet zeggen? Is dit hetzelfde als het attest bedrijfsbeheer?


Welke beroepen betreft het?

Een heleboel beroepen kan men enkel uitoefenen indien men naast de basiskennis ook beschikt over specifieke beroepskennis.

Meestal is dat via een opleiding en een bijhorend attest waarmee deze beroepskennis verworven en bewezen kan worden.

Deze vereiste beroepskennis zal men nu afschaffen voor de volgende beroepen:

  • schoonheidsspecialist(e)
  • masseur/masseuse
  • voetverzorging
  • slager-groothandel
  • beenhouwer-spekslager
  • restaurateur of traiteur-banketaannemer
  • brood- en banketbakker
  • kapper
  • droogkuiser-verver
  • opticien
  • dentaaltechnicus
  • begrafenisondernemer
  • beroepsbekwaamheden met betrekking tot de uitoefening van zelfstandige activiteiten met betrekking tot fietsen en motorvoertuigen

Deze beroepen zullen dus in de toekomst mogen uitgeoefend worden door personen die de beroepskennis hiervoor niet kunnen staven.

Opgelet! Beroepen uit de bouwsector werden niet opgenomen in deze beslissing. Deze beroepen zullen op een later moment aan bod komen op de Ministerraad.


Is het attest bedrijfsbeheer nog steeds nodig?

Ja, elke persoon die een onderneming wilt opstarten dient te beschikken over een attest bedrijfsbeheer.

Wellicht wordt dit pas afgeschaft vanaf 1 september 2019.

Go to Top