NIEUWS

Nieuws2023-07-05T09:25:04+00:00

De vernieuwde BTW-ketting

28 november 2024|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , , |

Op 1 januari 2025 wordt de wet tot modernisering van de btw-ketting van kracht. Het doel van deze wet is meer flexibiliteit, duidelijkheid en vereenvoudiging voor zowel de FOD Financiën, als de belastingplichtigen. Gezien de omvang van de wijzigingen, zal dit echter geleidelijk worden geïmplementeerd. Hieronder een beknopt overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Indiening- en betalingstermijnen

  • Kwartaalaangevers: De indiening en betaling van btw-aangiftes wordt verlengd tot de 25e van de maand volgend op de aangifteperiode. Dit biedt meer tijd voor administratieve verwerking.
  • Maandaangevers: Termijnen blijven ongewijzigd; uiterste datum is de 20e van de maand.

Sancties

  • Bij laattijdige indiening geldt een boete van €100 per maand, oplopend tot €500.
  • Niet-indiening leidt tot boetes vanaf €500 (eerste overtreding) tot €5.000 (herhaalde overtredingen).
  • Niet-betaling resulteert in boetes variërend van 5%-15% van de verschuldigde btw, afhankelijk van de ernst.

Provisierekening btw

  • Nieuwe functie: De traditionele rekening-courant wordt vervangen door een online beheersysteem op MyMinfin. Hier kunnen belastingplichtigen saldo bekijken, btw-schulden betalen en tegoeden terugvragen.

Vervangende aangifte

  • Bij niet-tijdige indiening van een btw-aangifte wordt na 3 maanden een voorstel van vervangende aangifte gestuurd.
  • Dit voorstel is gebaseerd op het hoogste btw-bedrag van de afgelopen 12 maanden (minimaal €2.100).
  • Binnen een termijn van een maand vanaf de datum van de vervangende aangifte, kan er alsnog een periodieke btw-aangifte worden ingediend. Zo niet, wordt de vervangende aangifte definitief.

Teruggaaf btw-tegoeden

  • Maandaangevers kunnen zonder vergunning maandelijks tegoeden terugvragen.
  • Teruggaaf is alleen mogelijk als alle aangiften van de laatste 6 maanden tijdig zijn ingediend en het tegoed minimaal €50 bedraagt.

Antwoordtermijn

  • Bij vragen van de btw-administratie geldt een standaardtermijn van 1 maand. Bij dringende gevallen, zoals fiscale controles, is dit 10 dagen.

Betalingsmodaliteiten

  • Elke betalingsachterstand leidt onmiddellijk tot nalatigheidsintresten. Deze bedraagt momenteel 8% van het te betalen btw bedrag en wordt maandelijks toegepast.
  • De rekeningnummers voor de betaling van de btw worden gewijzigd, en zullen vanaf 1 mei 2025 moeten worden gebruikt.
  • Introductie van betalingen via domiciliëring vanaf 2026.

Conclusie

De nieuwe regels bevorderen naleving door duidelijke deadlines en progressieve boetes bij overtredingen. Het is dan ook belangrijk om ons tijdig de nodige documenten te bezorgen. Uiteraard houden wij u op de hoogte naarmate de FOD Financiën dit project uitrolt.

Nieuw Vlaams regeerakkoord

11 oktober 2024|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , , , |

In het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse regering staan een aantal fiscale maatregelen. We sommen de belangrijkste even voor u op.

Schenken via bankgift: de “verdachte periode” wordt verlengd van 3 naar 5 jaar

Indien u een geldsom wil schenken, kan dit ook onderhands gebeuren en hoeft u niet noodzakelijk naar de notaris. Deze onderhandse schenking hoeft u ook niet te registreren, bijgevolg betaalt u ook geen schenkbelasting. Op voorwaarde dat de schenker nog 3 jaar na de schenking in leven blijft. De periode tussen de schenking en het verstrijken van de 3 jarige termijn wordt ook wel de “verdachte periode” genoemd. Deze termijn wordt dus opgetrokken tot 5 jaar, waardoor het dus langer zal duren vooraleer een niet-geregistreerde schenking definitief vrij is van taxatie.

Verlagen van de erfbelasting

Het regeerakkoord voorziet ook een hervorming en verlaging van de erfbelasting, met de focus op kleine en middelgrote erfenissen. Deze zal ingaan vanaf 2026, maar hoe de tariefverlaging er concreet uitziet is nog niet duidelijk.

Verlagen van de registratierechten op eigen woning

Indien u een woning aankoopt waarin u zelf gaat wonen, betaalt u reeds 3% registratierechten in plaats van 12%. Dit tarief wordt verlaagd naar 2% voor aankoopaktes die worden verleden vanaf 2025, onder bepaalde voorwaarden. Omdat tussen het ondertekenen van de compromis en het verlijden van de akte maximaal 4 maanden mag verlopen, kan u als u nu een woning koopt reeds gebruik maken van het verlaagd tarief.

Inperking gunstregime voor familiale vennootschappen

Het bestaande gunstregime voor familiale vennootschappen houdt in dat u de activa en de aandelen van familiale vennootschappen onder bepaalde voorwaarden kan schenken met een vrijstelling van schenkbelasting, of dat u deze kan vererven tegen een verlaagd vlak tarief in de erfbelasting.

Hier ligt de focus op vennootschappen met een economische activiteit die daarnaast ook onroerend goed aanhouden dat niet voor de economische activiteit wordt gebruikt. In bepaalde gevallen kan in de bestaande regelgeving privaat vastgoed op een zeer voordelige manier worden overgedragen; en net deze achterpoortjes willen ze sluiten.

Belangrijke data voor indienen aangiftes ij 2023

25 juni 2024|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , |

Of u nu een eenmanszaak of een vennootschap heeft, u wordt geconfronteerd met belastingaangiftes. Gelukkig kan u op ons rekenen om dit in goede banen te leiden, zodat alles tijdig wordt ingediend. Zo vermijdt u bijkomende kosten, nalatigheidsintresten en boetes. Wij zetten alles nog eens op een rijtje.

Aangifte personenbelasting

Voorafgaand aan het invullen van uw aangifte, maken wij de resultatenrekening van uw eenmanszaak op.

  • Enkel deel 1 en op papier: uiterlijk 30.06.2024
  • Enkel deel 1 en via tax-on-web: uiterlijk 15.07.2024

  • Ook deel 2: uiterlijk 16.10.2024

Goed om te weten: Indien uw aanslagbiljet aanleiding geeft tot een terugbetaling, kan u deze verwachten uiterlijk 2 maanden na ontvangst van het aanslagbiljet.

Neerlegging externe jaarrekening

Algemene regel: ten laatste 7 maanden na de afsluiting van uw boekjaar en binnen de 30 dagen na goedkeuring door de algemene vergadering, moet u uw jaarrekening neerleggen bij de Balanscentrale van de Nationale Bank.

  • Indien uw boekjaar afsluit op 31.12.2023, moet de jaarrekening neergelegd worden voor 31.07.2024.

Aangifte vennootschapsbelasting

Algemene regel: ten laatste 7 maanden na de afsluiting van uw boekjaar, moet u de aangifte vennootschapsbelasting indienen. Indien uiterste datum op zater-, zon- of feestdag valt; dan de eerstvolgende werkdag.

Uitzondering: indien uw boekjaar afsluit tussen 31.12.2023 en 29.02.2024, moet de aangifte ingediend worden voor 30.09.2024. Deze datum is wettelijk vastgelegd.

Goed om te weten: Als u uw aangifte ten laatste op 30.08.2024 indient en ze geeft aanleiding tot een terugbetaling, dan behandelen we ze bij voorrang. Daardoor ontvangt u de terugbetaling, behoudens uitzondering, ten laatste eind december 2024.

Aangifte btw kwartaal 2 2024

Ook dit dienen we nog te verwerken, zodat de aangiftes kunnen worden ingediend voor 20.07.2024.

Indien u nog vragen heeft met betrekking tot een aangifte of een aanslagbiljet, mag u steeds contact opnemen met uw dossierbeheerder.

Tijdig voldoende vooraf betalen is meer dan ooit de boodschap

6 maart 2024|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , , |

Betaalt u tijdig de voorafbetalingen, dan vermijdt u een belastingvermeerdering.
Het vermeerderingspercentage voor aanslagjaar 2025 bedraagt 9%, voor zowel vennootschappen als natuurlijke personen.

Hierbij de data en de percentages voor 2024 – voor vennootschappen waarvan het boekjaar samenvalt met het kalenderjaar:

Voorafbetalingsdata Wegwerkingspercentages Bonificatie natuurlijke personen
VAB 1 | 10 april 12% 6%
VAB 2 | 10 juli 10% 5%
VAB 3 | 10 oktober 8% 4%
VAB 4 | 20 december 6% 3%
  • U kan zelf een voorafbetaling verrichten via het myminfin portaal.
  • U kan de voorbetaling laten verrichten door de bank, in geval van financiering.
  • Let op dat u de juiste gestructureerde mededeling gebruikt!

Op basis van de door ons opgemaakte tussenresultaten, trachten wij u tijdig en voldoende voorafbetalingen te laten verrichten.

Indien u als klant vragen heeft, staan wij steeds voor u klaar.

Geregistreerd kassasysteem 2.0 in de horeca zal gegevens ‘realtime’ doorsturen naar de fiscus

27 november 2023|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , |

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft in een persbericht van 13/10/2023 op zijn website de voorwaarden verduidelijkt om beroep te kunnen (blijven) doen op het verlaagde btw-tarief van 6% voor afbraak en heropbouw. Hieronder worden zowel de geldende situatie verduidelijkt als de situatie vanaf 01/01/2024 en de voorziene overgangsmaatregelen.

Waarom een update van het geregistreerde kassasysteem?

In het kader van de verlaging van het btw-tarief op het verstrekken van restaurant- en cateringdiensten werd op 01/01/2010 het geregistreerd kassasysteem ingevoerd voor de horecasector.
Het huidige systeem is meer dan 10 jaar oud en laat zijn tanden zien. De sector klaagt over de lage transactiesnelheden, moeilijke integratie met apps en moderne systemen, lange wachttijden voor de ingebruikname via de vat signing card,…

Ook de administratie wil efficiënter werken. Momenteel kan de administratie de opgeslagen informatie enkel raadplegen via een kopij name ter plaatse, wat zeer tijdrovend en niet efficiënt is.

Vandaar de nood aan een update. Het kassasysteem moet worden aangepast aan de nieuwe technologieën. Let wel, het bestaande principe van het beveiligen van transactiedata met een digitale handtekening blijft bestaan.

De Wat zijn de belangrijkste ‘verbeteringen’?

In de toekomst zal nog één soort transactie auditfile gebruikt worden, ongeacht de gebruikte kassasoftware, wat voor eenvoud zal zorgen. De vat signing card verdwijnt en de controlemodule zal nog uitsluitend bestaan uit de fiscale data module (FDM).

De meest in het oog springende wijziging is dat de nieuwe kassasystemen de transactiegegevens in realtime zullen doorsturen naar de overheid. De gegevens zullen ook kunnen worden uitgewisseld met de accountant.

De modernisering van het geregistreerd kassasysteem zal de invoering van een digitaal kassaticket mogelijk maken en er zullen ook duplicaten van tickets kunnen worden uitgereikt.

Wat zijn de voordelen voor de fiscus?

De fiscus zal permanent het (correct) gebruik van het geregistreerd kassasysteem kunnen monitoren en op een efficiënte manier fraude kunnen detecteren. Er zullen minder controles ter plaatse uitgevoerd moeten worden.

De ‘realtime’ gegevens zullen de overheid ook informatie geven bij beleidsbeslissingen, zoals de eventuele aanpassing van de btw-tarieven. De gegevens kunnen ook uitgewisseld kunnen worden met andere overheidsdiensten.

Schending van de privacy?

De regering ziet hier géén problemen. Enkel de gegevens over de handelstransacties (“Sales”) zullen naar de overheid worden gestuurd zonder dat deze laatste persoonsgegevens zal ontvangen, behoudens het rijksregisternummer van de persoon die de kassa heeft bediend. De gegevens van de klant worden niet doorgestuurd. De ontvangen gegevens zullen door de overheid op een beveiligde manier worden bewaard en slechts beperkt toegankelijk zijn.

Het dossier werd daarom niet voorgelegd aan de Gegevensbeschermingsautoriteit, tegen het advies van de Raad van State in.

Vanaf wanneer?

Om rekening te houden met bijkomende investeringen voor de horeca-uitbaters enerzijds en om tegemoet te komen aan eventueel lange productie- en leveringstermijnen van dergelijke moderne kassasystemen anderzijds, zal de overheid een overgangsperiode hanteren voor gecertificeerde kassasystemen.

Voor de bestaande kassasystemen (aanvraag tot certificatie door de producent vóór 31/12/2023) zal de overheid een overgangsperiode hanteren tot uiterlijk 01/01/2027. Deze kassasystemen zullen bijgevolg uiterlijk op 31/12/2026 moeten voldoen aan de nieuwe regels. De meeste van deze kassa’s zijn aanpasbaar aan de nieuwe wetgeving zodat niet noodzakelijk een volledig nieuw systeem moet worden aangekocht.

Nieuwe kassasystemen (aanvraag tot certificatie door de producent vanaf 01/01/2024) zullen onmiddellijk moeten voldoen aan deze wetswijziging.

Het zal dus nog even duren vooraleer de eerste kassasystemen de gegevens onmiddellijk doorsturen naar de fiscus. Maar het komt er aan…

Bron: practinet.be

Het verlaagde btw-tarief voor afbraak en heropbouw vanaf 1 januari 2024

23 oktober 2023|Categories: Nieuwsbrieven|Tags: , , |

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft in een persbericht van 13/10/2023 op zijn website de voorwaarden verduidelijkt om beroep te kunnen (blijven) doen op het verlaagde btw-tarief van 6% voor afbraak en heropbouw. Hieronder worden zowel de geldende situatie verduidelijkt als de situatie vanaf 01/01/2024 en de voorziene overgangsmaatregelen.

De situatie tot en met 31/12/2023

In de 32 centrumsteden:
Voor de afbraak van een gebouw en de heropbouw van één of meerdere woningen geldt al enkele jaren een verlaagd btw-tarief van 6%. Dat tarief geldt enkel voor particulieren en rechtspersonen en privéwoningen die in één van de 32 grootstedelijke gebieden gelegen zijn. Aan deze maatregel zijn geen sociale voorwaarden gekoppeld. Woningen aangekocht bij een bouwpromotor vallen niet onder deze maatregel.

In heel het land, inclusief de 32 centrumsteden:
In de context van de coronacrisis werd deze maatregel door minister Van Peteghem tijdelijk uitgebreid tot heel het Belgische grondgebied en dit van 01/01/2021 tot en met 31/12/2023. Wel werden daar sociale voorwaarden aan gekoppeld. De tijdelijke maatregel kan gebruikt worden door:

  • Particulieren die zelf hun enige en eigen woning laten bouwen met een maximale bewoonbare oppervlakte van 200m².
  • Particulieren en rechtspersonen om het langdurig te verhuren in het kader van sociaal huisvestingsbeleid.
  • Wie aankoopt bij een bouwpromotor, indien deze woning:
    o door de koper, een particulier, wordt bestemd als enige en eigen woning en een maximale bewoonbare oppervlakte van 200m² heeft.
    o door de koper, een particulier of rechtspersoon, langdurig wordt verhuurd in het kader van sociaal huisvestingsbeleid.

De algemene situatie vanaf 01/01/2024

In heel het land, inclusief de 32 centrumsteden:
Er geldt geen specifieke maatregel meer voor de 32 centrumsteden. De algemene regel is dat het verlaagd btw-tarief voor de afbraak van een gebouw en heropbouw van woningen vanaf 01/01/2024 overal in ons land op dezelfde manier zal gelden voor particulieren en rechtspersonen. Dit met volgende sociale voorwaarden:

  • Particulieren die zelf hun enige en eigen woning laten bouwen met een maximale bewoonbare oppervlakte van 200 m2.
  • Particulieren en rechtspersonen die woningen laten bouwen om daarna langdurig te verhuren in het kader van sociaal huisvestingsbeleid.

Overgangsmaatregelen van 01/01/2024 tot en met 31/12/2024

In heel het land, inclusief de 32 centrumsteden:
Wie een heropgebouwde woning aankocht bij een bouwpromotor (enige eigen woning max 200m² of langdurige verhuur in het kader sociaal huisvestingsbeleid) kan gebruikmaken van een overgangsmaatregel op voorwaarde dat de omgevingsvergunning voor de heropbouw van de woning is ingediend vóór 01/07/2023 en dit voor alle werkzaamheden gefactureerd of betaald tot eind 2024.

In de 32 centrumsteden:
Er wordt ook een overgangsmaatregel voorzien voor particulieren en rechtspersonen die niet voldoen aan de sociale voorwaarden, maar op basis van de permanente regeling in de 32 centrumsteden wel konden genieten van het verlaagde btw-tarief. Ook hier geldt de voorwaarde dat de omgevingsvergunning voor de heropbouw van de woning is ingediend vóór 01/01/2024 en dit voor alle werkzaamheden gefactureerd of betaald tot eind 2024.
Deze bijkomende overgangsmaatregel in de 32 centrumsteden heeft dus geen betrekking op aankopen bij bouwpromotoren, want die kwamen niet in aanmerking onder de permanente regeling in de 32 centrumsteden. De maatregel heeft wel betrekking op tweede verblijven of op projecten van ontwikkelaars en investeerders die panden aankochten met het doel deze nadien te verhuren voor ander doeleinden dan langdurig verhuren in het kader van sociaal huisvestingsbeleid.

Bron: www.practicali.be

Go to Top